Szentírási útmutató Rokay Zoltán atyától: Húsvét 3. vasárnapja „C” év
Húsvét 3. vasárnapja
OLVASMÁNY: Ap Csel 5,27b-32. 40b-41
Az apostolokat felelősségre vonják igehirdetésükért, tanúságtételükért, olvassuk a mai szentmise l. olvasmányában, az Apostolok Cselekedeteiben. De ők ezt is úgy fogják föl, mint a tanúságtétel újabb lehetőségét. Most nemcsak a széles néptömegek, hanem a nép vezetői előtt is hirdetik Krisztus halálát és feltámadását. Igehirdetésükből újból kihallatszik a bűnbánat és megbocsátás gondolata. (Az Apostolok Cselekedetei és a Lukács-evangélium közös szerzőjének kedvenc mondanivalója; gondoljunk a tékozló fiúról, az irgalmas szamaritánusról szóló példabeszédekre; Jézus szenvedésének elbeszélésében a megtérő latorra; Jézus imájára, amelyet hóhéraiért mond, – mindezekről az idei liturgikus évben hallottunk, vagy fogunk hallani).
Nekünk sem szabad megrettennünk, ha felelősségre vonnak bennünket hitünkért. Fogjuk föl ezt mi is, az apostolok tanítványai, az apostoli Egyház tagjai, mint kiváló alkalmat arra, hogy a megbocsátásról, bűnbánatról tanúságot tegyünk.
Az apostolok örültek, hogy méltónak bizonyultak, hogy Jézusért gyalázatot szenvedjenek. Az ő sorsukat mi sem kerülhetjük el. Ha egyek akarunk lenni Krisztussal az ő feltámadásában, megdicsőülésében, felmagasztalásában, egyeknek kell vele lennünk halálában, szenvedésében, megaláztatásában.
Ezt a Krisztussal való teljes egységet nevezzük húsvéti misztériumnak, titoknak. Ebbe vezet be minket a keresztség szentsége, amelyet a húsvét ünneplésével megjelenítünk.
ZSOLTÁR: 30.
Jézus Krisztus feltámadásában Isten, mint Megváltó, megszabadító nyilatkoztatja ki magát, aki még a haláltól is megment, örök életet ad.
Isten az Ószövetségben is elsősorban megváltó, Megmentő és mivel megváltói hatalmával a világ minden népe felett áll, így szükségszerűen a világ Ura, fenntartója, alkotója, teremtője. – Amikor a húsvéti kiengesztelődésben egyetlen ellenségünktől, bűneinktől megszabadulunk, mi is megtapasztaljuk Isten megváltói jóságát, hatalmát. – Az imádkozó annyira örül saját szabadulásának, hogy úgy gondolja, Isten az ő sorsát különösen számon tartja, mert lám, míg ő megmenekült, mások meghaltak. – Ha nem is helyeseljük fenntartás nélkül az ilyen örömet, amely csak a saját javát tartja szem előtt, amely azonban érthető, amikor valaki megtapasztalja, hogy csak neki sikerült megmenekülnie a veszélyből, be kell ismerni, mi nem is tudunk így örülni, mert nem egyszer inkább a halált választjuk az élet helyett: ha másoknak, a többségnek jó így, én miért legyek kivétel?
Amit a zsoltárban Isten magatartásáról és a vallásos ember sorsáról hallunk, a legbensőségesebb tapasztalatot tükrözi. Az imádkozó már „megfigyelte”: Isten haragja csak egy pillanat – jósága hosszú évekig tart. – Ami életünkben fájóan, lesújtóan, csapásszerűen érint bennünket, arról olykor azt gondoljuk, ez Isten büntetése, haragjának jele. – Ám mindez csak egy pillanatig tart. Az a fontos, ami utána következik: Isten jósága. – Az Ószövetség „hosszú évekről” beszél, mert azt könnyebb elképzelni, mintha valaki azt mondja: örökké. Erről, ha hisszük is Krisztus tanítása alapján, nem tudunk magunknak képet alkotni. – A Biblia kifejezésmódja mindig valószerű, soha nem elvont. (Nem „mindenkiért”, hanem „sokakért” adja Jézus testét és vérét; a „mindenkit” nehéz elképzelni!) – Azt is tudja az imádkozó: könnyes esték után boldog hajnalra ébredünk. Ez a tapasztalat teszi lehetővé, elviselhetővé az emberi életet. Akármilyen volt a tegnap, a holnap jobb lehet. Úgy lehet, egész életünk olyan, mint egy könnyes este, azért ne veszítsük el a boldog hajnal reményét. A Feltámadt Jézus Krisztus legyen támaszunk, ő fordítsa örömre sírásunkat.
SZENTLECKE: Jel 5,11-14
Az angyal (angelosz) = hírnök (angelion – görögül: hír) – közvetítő Isten és emberek között; különösen az Ószövetség kései könyveiben szerepelnek, amikor kezdett kialakulni a meggyőződés, hogy Isten közvetlenül nem tart fenn kapcsolatot az emberrel, csak angyalok révén.
ezerszer ezer, tízezerszer tízezer: megszámlálhatatlan sokaság; mint
általában, itt is jelképesen kell értelmezni a Jelenések Könyve számait.
élőlények: angyal (emberfia), oroszlán, tulok(ökör), sas: valószívű a mezopotámiai ábrázolásokból (ikonográfiából) származnak. (Az ottani épületeken láthatjuk hasonló élőlények képmását, mint a királyi hatalom jeleit): János Ezekiel látomásából veszi át őket; először Szt. Ireneus vonatkoztatja őket a 4 evangélistára, és határozza meg melyik kinek jele (a magyarázat önkényes és erőltetett)
vének: (24 vén), a leviták, Lévi törzsének leszármazottai, akik a templomban szolgálatot teljesítenek: 24 – 24 osztályra voltak osztva, akik hétről hétre váltották egymást. – A leírás arra enged következtetni, hogy a földi és mennyei istentisztelet összefügg egymással. – A vének hódolata megfelel az egyház hódolatának: 24=12+12: az Ószövetségi választott nép 12 törzse helyébe jön az újszövetségi választott nép, amelynek kezdete a 12 apostol közössége, az első Egyház.
A Bárány, akit megöltek: a húsvéti bárány, levágása, leölése által nyeri jelentőségét: vérével jelölték meg a szemöldökfát és az ajtófélfákat – így szabadultak meg az elsőszülött fiúk a választott népből.
Jézus Krisztus az újszövetségi húsvéti bárány: (1Kor 5,7: „Krisztus a mi húsvéti bárányunk már feláldozta magát…”). Az ő küldetéséhez is hozzátartozik, hogy feláldozza magát: kereszthalála által lett méltó arra, hogy övé legyenek azok a tulajdonságok, amelyek egyedül Istent illetik meg, amelyek az Újszövetségben egészen sajátságos értelmet kapnak, és amelyeket egyenként meg kell vizsgálnunk. (7 „tulajdonságot” sorol fel a Jelenések Könyve; a 7-es szám a teljességet, tökéletességet jelenti; a bárányt tehát megilletik mindazok a tulajdonságok, amelyek Isten tökéletességét jelentik)
Erősség – hatalom: (: valamivel bírni, képes lenni valamire) (héberül: gabar – Gabriel) – Isten ereje főleg a természeti erők fölötti győzelemben mutatkozik meg. A teremtésben és a természet rendjének fenntartásában. Maguk a természeti erők, jelenségek is Isten mindenhatóságáról tanúskodnak, majd az üdvtörténet eseményeiben, főleg az Egyiptomból való kivonulásban. – A prófétákat is eltölti az erő, de Isten egyben a hívők erőssége, akinek nevében, segítségével a hívő mindent megtehet. – Isten ereje Jézus Krisztus fellépésében nyilvánult meg. Tanítása is különbözik az írástudók tanításától, a gonosz lelkek kiűzésekor elismerik a körülállók: új tanítás, erővel teljes. – Amikor a vérfolyásos asszony érinti Jézus ruháját, Jézus érzi, hogy erő megy ki belőle(Jézusból). – Azonban ez az erő mégis rejtett marad Jézus Krisztus életében, különösen szenvedésében: a lélek ugyan kész, de a test gyenge (erőtlen). – Majd csak az ő feltámadásában nyilvánul meg, amellyel megkezdődnek a végső idők. (Mt: földrengés, halottak feltámadása Jézus halálakor – ami azt jelenti, hogy már halálával megkezdődött a végső idő, a feltámadás, a nagy megújhodás). – A Jelenések Könyve központjában egyrészt a megölt bárány áll, másrészt az erőseknek, a túlerőnek kiszolgáltatott gyülekezet, az ő gyengeségében, tehetetlenségében, erőtlenségében. – De a Jelenések Könyve éppen azt a titkot tárja fel (apokalypsis-feltárás), hogy ahogyan Jézus Krisztus gyengeségében el volt rejtve Isten ereje, úgy van az Egyház és egyes tagjainak gyengeségében is elrejtve. – Szent Pál az ő tanításában különösen sokat foglalkozik ezzel a gondolattal, és ahogyan szembeállítja az oktalanságnak vélt bölcsességet az evilági bölcsességgel: a szegénységnek vélt krisztusi gazdagságot, a mulandó gazdagsággal, úgy állítja szembe a gyengeségnek vélt erőt a vélt erővel. – A Jelenések Könyve is erre tanít: az igazi értékrend más, mint a közfelfogás, de a Bárány megdicsőülésében majd nyilvánvalóvá válik, melyik volt a helyes.
Gazdagság: – Az Ószövetségben, mint keleten általában, a gazdagság hozzátartozott a tekintély emeléséhez és így zavartalan, békés, boldog élet nélkülözhetetlen kelléke volt. – Annak elvesztését a hívő csapásnak, büntetésnek, visszanyerését Isten irgalmasságának tulajdonította (1. Jób története) – Azonban a gondolkodó bibliai ember számára is egyre világosabb lett, hogy a gazdagság önmagában nem lehet érték, gazdagok és szegények egyaránt meghalnak. Tehát a maradandó értéket másutt kell keresni. – Jézus, tanítását a hegyi beszédben a szegénység dicséretével kezdi, a nyolc boldogság közül elsőként említve a szegénységet és annak jutalmát, a mennyei országában.- Lukácsnál a négy boldogságnak négy jaj fele meg: boldogok vagytok ti szegények de jaj nektek gazdagok! – A továbbiakban is rámutat Jézus, a gazdagság veszélyére, a gazdag ifjú meghívásakor: könnyebben jut át a teve a tű fokán, mint a gazdag a mennyországba; a gazdag ember, aki meg akarja nagyobbítani csűreit, de még az éjjel számon kérik életét: „Így jár, aki kincset gyűjt, ahelyett, hogy Istenben gazdagodnék”. – „Gyűjtsetek magatoknak kincset, ahol moly meg nem rágja és tolvaj el nem viszi!” Krisztus követéséhez hozzátartozik a szegénység. Az evilági gazdagsággal tehát egy másikat: az eljövendőt állitja szembe. Ugyanazt az országot ígéri jutalmul a szegényeknek, mint azoknak, akik üldözést szenvednek a mennyek országáért. A Jelenések Könyve pedig pont ez utóbbiaknak szól, és ezt az eljövendő gazdagságot ígéri. – Szent Pál apostolnál már csak Isten kegyelmi ajándékának, irgalmasságának, jóságának gazdagságáról hallunk, amelyek szemben állnak az evilági gazdagsággal, és amelyeket a világ pont úgy nem tud értékelni, mint Jézus Krisztus bölcsességét, amely a kereszthalálban mutatkozik meg és amelyet az átlag felfogás oktalanságnak tart.
Bölcsesség: a görög-római felfogással ellentétben, bibliai értelemben a bölcsesség nem elméleti tudást, hanem életszemlélet, életmódot, valóságot jelent. Tehát valami egészen gyakorlati dolog. Először ügyesség, majd az emberek helyes magatartása, amely arról tanúskodik, hogy a bölcs ember szem előtt tartja célját, és meg is tesz mindent, hogy azt elérje. – Míg vele ellentétben, az oktalan ember csak a pillanatnak él, nem gondol cselekedetei következményeire. (1. Példabeszéd az 5 okos és 5 oktalan szűzről). – Ezt a bölcsességet a hívő Isten ajándékának tartja, és tőle kéri. – Idővel a Szentírásban találkozunk ennek a bölcsességnek megszemélyesítésével is: (Péld 8; Bölcs 9,4) – kezdettől ott van Isten mellett, együtt ül Isten trónján, akárcsak a bárány a Jelenések Könyvé- ben. – Szent Pál, leveleiben kimondottan haszontalannak tartja a pogányok bölcsességét (a korabeli bölcsességre gondol, amelynek célja a gondtalan élet, Pál, pedig a megfeszített Krisztust hirdeti!). – Az evilági bölcsesség, az emberi tudás, magában véve nem tudja megváltani az embert. Ezt csak Krisztus kereszthalála tudta megvalósítani, ami a görögök szemében oktalanság (ők képviselik az evilági bölcsességet). – Tehát Jézus Krisztus, az Isten Bárányának halálában mutatkozik meg Isten bölcsessége. Ezért illeti meg őt a bölcsesség, mint Isten hatalmának osztályrészesét.
„erő”: az Evangéliumban Keresztelő János Jézust erősebbnek mondja, mert ő majd tűzzel és Szentlélekkel fog keresztelni. – Jézus önmagát is erősebbnek nevezi: A gonosz erős emberként őrzi házát, egész addig, amíg nem jön valaki, aki erősebb, el nem veszi fegyverzetét, és ki nem fosztja házát. (Mt 12,29; Mk 3,27; Lk11,20-22): Jézus küldetése tehát abban áll, hogy mint erősebb győzelmet arasson a gonosz felet: ezt bizonyítják az ördögűzések és a beteggyógyítások. – Ez teljesen beleilleszkedik a Jelenések Könyve mondanivalójába: Jézus Krisztusé a végső győzelem; a gonosz hatalma, amelyről oly sokat beszél a Jelenések Könyve, nem tart örökké.
A gonosz lefegyverzéséről szóló Jézus-szavak megfogalmazása mögött kétségkívül két Izajás-idézet áll, az Isten szolgájától szóló énekből: „El lehet-e venni a zsákmányt az erőstől, és megszabadulhat-e a fogoly vitéz a harcostól? Igen! Mert az Úr mondja: az erőstől megszabadulnak a foglyok, és a vitéz harcostól elveszik a zsákmányt”. (Iz 49,24-25) – a másik pedig: „Ezért osztályrészül sokakat adok nekik, és hatalmasok lesznek a zsákmánya, amiért életét halálra adta, és gonosztevők közé sorolták, noha sokak vétkét hordozta, és közben imádkozott a bűnösökért”. (Iz 53,12) – Ez Jézus Krisztus kereszthalálában valósult meg. Már az evangéliumok is így értelmezik, hiszen a leírás felismerhető Jézus megfeszítésének leírásában (gonosztevőkkel feszítik meg, imádkozik a hóhérokért stb.) – Hozzájárul ehhez az a tény is, hogy az arameus nyelvben ugyanaz a kifejezés a szolgára és a bárányra. Tehát Isten szolgája az Isten Báránya, Jézus Krisztus, aki halálával kivívta a feltámadás győzelmét: sokakat adok neki (a megkereszteltek, akik a keresztségben részesednek, halálában és feltámadásában, újjászületnek). – Ezért illeti őt az erő. Halálával legyőzte az erőset, és habár gyenge (bárány) erősebbnek bizonyul. (Júda oroszlánja).
Tisztelet: az, ami valakit megillet, valakinek jár; valaminek az ára; amennyire valakit tartunk, becsülünk, felbecsülünk (pl. Jézust 30 ezüstre: „ennyire becsülték a megbecsültnek árát”: Jer+Zak-idézet a Mt-ban). – Az első keresztények az ingatlan javak árát, tiszteletdíját (honoráriumát – honor=timé-tisztelet), az apostolok lábához tették; váltságdíj: – Az ógörög források nem egyszer az erővel együtt említik. Mint a Jelenések Könyvének felsorolása is (Homérosz, Plutarhosz, Hesziodosz) – Végül a biblia görög fordítása az istentiszteletet is ezzel a kifejezéssel jelöli: tehát, ami Istent megilleti. A zsoltárokban a tisztelet a dicsőséggel együtt szerepel (mint a jelen felsorolásban is), – azonban nemcsak az ember ad tiszteletet Istennek, hanem Isten is tisztelettel és dicsőséggel koronázza az embert (8.Zsolt). – Az apostoli levelek arra tanítanak, hogy a hívek egymás iránt is tisztelettel tartoznak; tisztelettel tartoznak a szolgák uruknak, a férfiak az asszonyoknak (különösképpen!); tisztelettel és gondoskodással tartozik a hívő közösség az özvegyeknek, „ha tényleg özvegyek”, vagyis, ha nincs újraházasodási szándékuk, s így az Egyház anyagi támogatására (honorárium) vannak utalva; tiszteletre buzdítanak az apostoli levelek az államhatalommal szemben is. – Elsősorban azonban Jézus Krisztust, a Bárányt illeti meg ugyanaz a tisztelet, „istentisztelet”, amely Istent megilleti. Ezekben a szentírási részekben is együtt találjuk a „tisztelet és dicsőség”-szót. – Jézus Krisztusnak ugyanaz a tisztelet jár, mint az Atyának – nem tisztelheti az Atyát, aki nem tiszteli a Fiút – János evangéliuma szerint. Ezt a gondolatot teszi magáévá a Jelenések Könyve, amely egyébként is több szempontból ápolni látszik János-evangélium hagyományát, kifejezésmódját; – Itt, a Jelenések Könyvében külön hangsúlyt kap a tisztelet, Isten tiszteletének gondolata, hiszen Domicián császár korában írták, aki maga számára megkövetlte a „Dominus et Deus” (Úr és Isten) megjelölést. – Egyedül Istent és a vele „egylényegű” Bárányt illeti meg ez a tisztelet.
„dicsőség” : héberül: kabód. Eredetileg: súlyosnak, bőségesnek lenni, értékelni, valaki számára „nyomni a latban” – Ez a kifejezés lassan teljesen Isten nagyságát, gazdagságát kezdte jelenteni, amely kifelé is megmutatkozik, különösen valami rendkívüli fényesség által, amely tulajdonképpen visszatükrözi Isten benső gazdagságát. – Ezért a görög Szentírás doxá- nak fordítja, ami ragyogást, visszfényt, visszatükröződést, – így valaki gondolatának visszatükröződését is jelenti: vélemény, tanítás, hit (orthodoxia: igaz hit, igaz vélemény; mivel azonban a doxa dicsőséget is jelent – slava – ezért ortho-dox: pravo-slav).
Az Ószövetségben Isten dicsősége üdvtörténeti eseményekben mutatkozik meg, azonban a szemtanúkat is rákényszeríti, hogy dicsőségét elismerjék, hogy a dicsőséget megadják. (Így zsoltárokban is találkozunk a felszólítással: Isten fiai, adjatok dicsőséget Istennek. – Krisztus születésekor az angyalok Isten dicsőségét hirdetik).
Isten dicsősége a végső eseményekben fog megnyilvánulni végérvényesen: erejével és hatalmával együtt. Addig el van rejtve, és csak a hit számára hozzáférhető, csak lelki szemünkkel láthatjuk. A Jelenések Könyve bepillantást enged a látnoknak Isten dicsőségébe. – A megdicsőülésben elsősorban a Bárány részesül, mert megvalósította halálával a megváltás művét. – Csak a szenvedések, megaláztatások árán lehet eljutni a megdicsőülésre. (Jézus a főpap előtt is megjövendöli a szenvedéstörténetben, hogy majd eljön dicsőségben).
„áldás”: (eulogia: jól, szépen beszélni; a kifejezés ugyan megvan a görög nyelvben, de hiányzik az Ószövetség számára annyira ismert és fontos áldás gondolata, amelyet ezzel a kifejezéssel fordít az Ószövetség görög változata; ahol ezzel a kifejezéssel a Biblián kívül találkozunk a görögben, az is zsidó vonatkozású – egy zsidó sírfeliraton). Az áldás (héberül: böraka), Isten ajándéka az embernek, amely a javak bőségében nyilvánul meg: hosszú élet, egészség, jómód, gyermek-áldás. – azonban lényegét illetőleg mindenek előtt: Isten szabad, kegyelmi odahajolása az emberhez. – Az áldás ellentéte az átok. A kettő között az ember szabadon választhat (1.Mtörv.), nem kívülről törnek az emberre, vagy mágikusan kerítik őt hatalmukba, hanem az ember döntésén múlik, melyiknek lesz részese. – Isten áldását szöveggel és cselekménnyel (kézrátétel) közvetítik a kiválasztott emberek: ősatyák (a patriárkális társadalomban), a király, majd pedig a papok privilégiuma volt („mondd meg Áronnak és fiainak, így áldják meg a népet…”) – A Biblia sajátossága, hogy nemcsak Isten áldja az embert, hanem az ember is áldja Istent. – Különösen a zsoltárokban találjuk ezt a gondolatot és kifejezést: „Áldjad lelkem az Urat; áldjátok az Urat…”.- A Krisztus korabeli zsidóságnak már kialakult az áldás használata, különösen az étkezésnél: „Áldott vagy Urunk, mindenség királya…”) – A magyar olykor hálaadásnak is fordítja, ami könnyen értelmezhető köszönetnek; az eredetihez azonban közelebb áll az áldás. – Ez az áldás csak Istent illeti meg, minden áldás forrását és szerzőjét (hiszen a teremtéskor megáldotta a teremtményeket). – Amikor a Jelenések Könyve a Bárányt is méltónak tartja az áldásra, azt fejezi ki, hogy a Bárány azonos Istennel, vele együtt ül a dicsőség trónján.
EVANGÉLIUM: Jn 21,1-19
Szent János evangéliumának befejező részletét hallottuk, olvastuk. Ő Jézus feltámadása utánra teszi a csodás halfogás elbeszélését. – Pontosan tudja, hogy a hálóban százötvenhárom nagy hal volt. Jézus és az apostolok közösen rendeznek vendégséget, lakomát. A kenyeret Jézus szolgáltatja nekik. Fogja a kenyeret és ad nekik. Ugyanígy a halból is. Egészen hasonlóan, mint a csodás kenyérszaporítás elbeszélésénél. – Aligha véletlen, hogy a feltámadt Jézus Krisztus előnyben részesíti az étkezést, mint a tanítványokkal való találkozás helyét, időpontját, alkalmát. A háttérben utalást vélhetünk az eukarisztikus lakoma megünneplésére, amely számunkra is a Feltámadt Jézus Krisztussal való találkozást és az örök élet lakomájának elővételezését jelenti.
Ezt követi Péter vallomása. Látszik, hogy az evangélista az elbeszélést egy ünnepi pillanatba helyezi el. Egyes egyházatyák a háromszoros kérdésben utalást ismernek fel szent Péter apostol háromszoros tagadására nagycsütörtök éjszaka. Tény, hogy Péter elszomorodott, hogy Jézus harmadszor is megkérdezte, „szeretsz-e engem?”- Jézus előbb azt kérdezi: „Jobban szeretsz-e mint ezek?” De Jézus csak Péterre bízza a bárányok és juhok legeltetését és csak neki jövendöli meg, milyen halállal fogja megdicsőíteni Istent. – Aki jobban szereti Jézust, mint más, annak tudnia kell, hogy vallomásának, hitvallásának következményeit is vállalnia kell.
Szent Péter utódai, a pápák, ebben kell, hogy az ő nyomdokában járjanak és nekünk is vállalnunk kell az áldozatos szeretetet, ahogyan ezt Jézus Krisztus is vállalta. Kereszthalálával bizonyította, hogy valóban szeret bennünket.
Valószínű, nekünk is van rá okunk, hogy elszomorodjunk, ha Jézus háromszor kérdezi szeretjük-e és mi is csak annyit mondhatunk: te mindent tudsz, te azt is tudod, hogy szeretlek téged!
Az Egyház, Péter apostollal, akinek a feltámadás elbeszéléseiben oly nagy szerep jut, Jézus Krisztus megbízásából legeltet, vezet bennünket, és táplálékról gondoskodik számunkra: Isten igéjének és Krisztus testének táplálékáról. – Úgy lehet önérzetünk ezt nem veszi feltétlen jó néven: hiszen felnőttek, önállóak, nagykorúak vagyunk! Bennünket senki ne terelgessen, senki ne legeltessen! Ám ez nem a megalázásnak, a kiskorúsításnak a jele, hanem a gondoskodó szereteté, a Jó Pásztoré, aki a Bárány, aki feláldozta magát értünk, Isten engedelmes szolgája, aki magára vette bűneinket.
Kategória: Szentbeszéd, Szentírási útmutató, Zoltán atya
